niedziela, 10 marca 2013

Strikeboats inbound!

Czołem!
W ostatnim poście wspominałem, że porównam cztery kanonierki z podstawowych nacji. Idąc za radą borsuka, postanowiłem rozszerzyć porównanie do wszystkich jednostek tego typu, występujących w FT.
Zacznijmy więc! :)

Hello!
In my last post, I had mentioned, that I'm going to compare four strikeboats, from the main nations. But, following borsuk's advice, I decided to expand this compare to all strikeboats occurring in FT.
So, let's begin! :)


GEPARD class (NSL)
Koszt (Cost): 40p

Kadłub (Hull): 3p, w 3 rzędach (in 3 rows)
Pancerz (Armor): 1p
Siła ciągu (Thrust): 8
Uzbrojenie (Armament): 2x Submunition Pack
Inne (Other): 1x FCS, FTL

Gepard charakteryzuje się dość nietypową konstrukcją (jak na swoją klasę), utrzymaną w doktrynie NSL. 3 punkty kadłuba i punkt pancerza skutecznie zwiększają jego odporność na ogień przeciwnika. Tak więc, Gepard ma dość realne szanse na dojście do przeciwnika. Niestety, ma dość mizerne (w porównaniu do innych jednostek) uzbrojenie. Na 6 cali wyciśniemy z niego 6K6, jednak powyżej 6" jest to już tylko 4K6. Tak więc średnio zdołamy zadać 3/4 punkty uszkodzeń. Biorąc pod uwagę wciąż niewielkie szanse na odpalenie pełnej salwy i koszt 40 punktów, myślę, że mało graczy zdecyduje się na kupno Geparda.

Gepard has unique construction, as for a strikeboat, that utilizes in NSL doctrine. 3 hull points and one armor point upgrades his survival ability on the battlefield, so Gepard can reach the enemy. Sadly, Gepard is poorly armed. In 6" range band, Gepard can generate 6D6, but on range 6"+ it's only 4D6. So, average damaged done by Gepard is about 3/4 hull points. If we look at still poor chance to fire with all 6 dices, and cost of 40 points, I think that not many players will use Gepard. 

REQUIN class (FSE)
Koszt (Cost): 36p

Kadłub (Hull): 1 punkt
Pancerz (Armor): 1 punkt
Siła ciągu (Thrust): 8
Uzbrojenie (Armament): 3x Submunition Pack
Inne (Other): 1x FCS, FTL

Requin jest typową jednostką "uderz i uciekaj". Trzy wyrzutnie pocisków niekierowanych robią z Requina akceptowalnie uzbrojoną jednostką. 9 kości na zasięgu do 6" i 6 na dłuższym zasięgu potrafi zaboleć. Requin posiada także duże przyśpieszenie, co znacznie zwiększa szanse na dotarcie do przeciwnika. Rekompensuje to małą wytrzymałość okrętu. Requin jest również najtańszą kanonierką, co czyni z niego skuteczny zapychacz punktów.

Requin is a typicall "Hit & Run" unit. 3 submunition packs put Requin an acceptably armed strikeboat. 9D6 at range 6", and 6 dices on the other range can deliver solid punch for small vessels. Requin has also good thrust, which compensates it's poor durability. Requin is the cheapest strikeboat, which makes him a good option for our last fleet points.

LANCER class (NAC)
Koszt (Cost): 37p

Kadłub (Hull): 2p
Pancerz (Armor): 0p
Siła ciągu (Thrust): 6
Uzbrojenie (Armament): 2x Submunition Pack, 1x class 1 Beam.
Inne (Other): 1x FCS, FTL
Na początku nie mogłem zrozumieć idei jaką kierował się projektant tej jednostki. Laser na kanonierce? Przecież Lancer zdoła użyć go tylko raz, więc pociski niekierowane byłyby dużo lepszym wyborem!
Potem jednak zorientowałem się, że źle oceniłem, do czego Lancer ma służyć. Kto powiedział, że kanonierka musi niszczyć większe okręty? Brytyjska jednostka ma za zadanie niszczyć inne kanonierki, ew. rozprawiać się z korwetami. W tej roli wypada całkiem nieźle. Posiada przyśpieszenie pozwalające mu dogonić większość celów, a jego uzbrojenie jest wystarczające do załatwienia korwety za pomocą jedną celną salwą.

At the beginning I really wasn't able to understand the idea, which was the point to develop this ship. Beam on a strikeboat? Why? Lancer would be able to use it once, so submunition packs will be much better option for it! But, after that I realized, that i misjudged to what objectives Lancer was created. Who said, that strikeboats need  to attack bigger ships? British unit have an objective to hunt down enemy strikeboats and corvettes. In this role, Lancer isn't a bad ship. It has thrust good enough, to pursuit of the most enemy vessels, and it's armament is good enough to destroy corvette with one good aimed salvo.

COSSAK class (ESU)

Koszt (Cost): 51p

Kadłub (Hull): 1p
Pancerz (Armor): 1p
Siła ciągu (Thrust): 6
Uzbrojenie (Armament): 1x class 1 Beam, Salvo Missle Rack
Inne (Other): 1x FCS, FTL

Klasa Cossak jest, wg. mnie, jedną z najpraktyczniejszych kanonierek. Po pierwsze, ma daleki zasięg, co nie wymusza na nim wchodzenia pod lufy przeciwników, żeby zadać jakieś obrażenia. Po drugie, jego uzbrojenie jest chyba najbardziej destruktywne - tylko klasa Khabar może przenosić potężniejszą broń. Salwa rakiet kierowanych jest zdolna do zadania naprawdę sporych obrażeń, groźnych nawet dla krążowników. Czyni to Cossak'a jednym z pierwszych celów dla wrogich okrętów - tutaj, niestety, ujawnia się jego niska wytrzymałość. Dobrym pomysłem jest punkt pancerza, który często pozwala ocalić wyrzutnię. Po wystrzeleniu rakiet Cossak może posłużyć nam jako łowca kanonierek wojując, tak samo jak Lancer, za pomocą swojego lasera. Choć jeden z najdroższych okrętów tej klasy, jest łatwy w dowodzeniu i diabelnie skuteczny na polu bitwy.

For me, Cossak class is the most practical strikeboat. Firstly it has one of the highest weaponry range. Secondly, his armament is the most destructible - only Khabar can carry more destructive weaponry. Salvo missile can be dangerous even for cruisers. That's why Cossak is often one of the first targets for enemy ships. Sadly, Cossak has poor durability. Good idea was to give that ship one armour point - This one point sometimes can save missile launcher. After launching its missiles, Cossak can be used as a strikeboat hunter in the same way as Lancer. Although one of the most expensive ship, it's easy to command, and it's very good unit on the battlefield.


SA'AR class (NI)


Koszt (Cost): 51p

Kadłub (Hull): 4p
Pancerz (Armor): 1p
Siła ciągu (Thrust): 6
Uzbrojenie (Armament): 1x class 2 Beam
Inne (Other): 1x FCS, FTL


Byłem niezmiernie zdziwiony tym, że na Lancerze występuje jakiś laser. Jednak nie byłem tym aż tak zdziwiony, jak w momencie gdy zobaczyłem, że na Sa'Ar to jest jedyna broń! Laser drugiej klasy. W końcu przyjrzałem się całej konstrukcji i przestała mi się wydawać aż tak dziwna. W rezultacie, za 50 punktów otrzymujemy porządną jednostkę do walki z eskortowcami. Jest na tyle wytrzymała, by wytrzymać mniejszy ostrzał, a pojedynczy laser drugiego stopnia zapewnia nie tylko daleki zasięg i akceptowalną siłę ognia, ale także możliwość strzelania, aż do śmierci -własnej lub nieprzyjaciela. :) Warto zauważyć, że Sa'Ar, jako jedyna kanonierka, posiada również aktywne zdolności defensywne. Choć obrona pojedynczego SOB'a przed atakiem rakietowym lub myśliwskim jest raczej symboliczna, to na bliski zasięg zawsze może uszkodzić nieprzyjacielski okręt. Niestety, jeżeli przeciwnik nie ma żadnych eskortowców jednostka ta jest mało przydatna i raczej długo nam nie posłuży.

I was truly surprised, when I discovered, that the only weapon mounted on Sa'Ar is a class 2 beam.
After some time, I realized why Sa'Ar is armed like that. When we look at the full construction of Sa'Ar, we will gain good escort hunter, for 50 points. It's strong enough to survive small fire from enemy ships. Second class beam gives Sa'Ar good fire range, and acceptobable fire power, but the main advantage of beam is that it can fire until the death - ours or our enemy's. Also, it's good to see that Sa'Ar, and only Sa'Ar, have some active defense capabilities. Single PDS is rather symbolical defense from missiles or fighters, but on close ranges it can damage enemy ship. Sadly, if our enemy don't have any escort crafts, this unit isn't so good, and it wouldn't serve us long...

Ash Shaulah class (IF)
Koszt (Cost): 37p

Kadłub (Hull): 1p
Pancerz (Armor): 0p
Siła ciągu (Thrust): 6
Uzbrojenie (Armament): 2x Long-range Missles
Inne (Other): 1x FCS, FTL

UWAGA!
Opis tej jednostki powstał dzięki informacjom podanym mi przez psborsuka, za co bardzo mu dziękuję! :)
ATTENTION!
Description of that unit was created thanks to information given by psborsuk! Thank you! :)

Stingship klasy Ash Shaulah to klasyczny jednostrzałowiec, wyposażony w dwie salwy ciężkich rakiet. Dla graczy kontrolujących Ash Shaulaha to dobra nowina, dla innych - zła :)
Za 37 punktów, otrzymujemy prawdziwego potworka, chyba najskuteczniejszą jednostkę w tej kategorii, przy której nawet Cossak nie wydaje się być taki groźny. Ash Shaulah wyposażony jest w przeciętną sekcję napędową, jednak wystarcza to do szybkiego dotarcia do celu i wystrzeleniu swojego śmiercionośnego ładuneku. Po wystrzeleniu pocisków stateczek nie ma nic innego do roboty, niż skok w FTL. Borsuk stwierdził, że przy masowym użyciu, sieją prawdziwe spustoszenie - nie mam powodów, żeby mu nie wierzyć :D
Największą słabością Ash Shaulaha jest jego wytrzymałość. Jeden punkt kadłuba, w dodatku nie opancerzony, czyni z niego łatwy cel dla niemal każdej jednostki. Qrcze, nawet jednostki zwiadowcze nie będą miały problemów ze zlikwidowaniem Ash Shaulaha. Oczywiście, jeżeli nie zostaną wcześniej zniszczone ;)

Ash Shaulah class Stingship is a classic one-shoot ship, equipped with two heavy missile salvos.
For IF players it's a good news, for the rest - bad :)
For 37 points we gain real monster, probably the best strikeboat, compared to which even Cossak class isn't so dangerous. Ash Shaulah is equipped with average engine section, which is enough to quickly get into fire range, launch  missiles and activate his jump drive. Borsuk said, that if we use them in large numbers, they will be real threat for enemy - I don't have reasons, to not believe him! :D
The biggest weak point of Ash Shaulah is it durability. One hull point, in addition not armored, makes Ash Shaulah very vulnerable to enemy fire. Damn, even scoutships won't have problems with destroying Ash Shaulah. Ofcourse, if they wouldn't be destroyed before ;)

Lancer waits for his pray...
Czas na małe podsumowanie.
Najwytrzymalszą jednostką jest Izraelski Sa'Ar. Gepard depcze mu popiętach będąc mniej wytrzymały tylko o jeden punkt kadłuba. Jest przy tym tańszy, lecz gorzej uzbrojony.
Jeżeli o uzbrojeniu mowa - tutaj zdecydowanie wygrywa Ash Shaulah wraz z Cossakiem. Oba okręty to prawdziwe monstra, które poważnie zagrażają życiu i zdrowiu większych okrętów.
Najtańsze jednostki to Requin, oraz na drugim miejscu, Lancer i Ash Shaulah. Pierwszy i ostatni to jednostrzałowce, z czego Ash Shaulah bije Requina uzbrojeniem. Lancer to jednostka polująca na mniejsze ustrojstwa, jak np. Ash Shaulah ;)

Time for a litte summary.
Sa'Ar is the most durable unit, with Gepard, which is weaker only of one hull point. Gepard is cheaper, but have worse armament.
If we're talking about armament, the best armed units are Ash Shaulah and Cossak. Both ships are real monsters, which seriously threaten life and health of bigger ships.
The cheapest units are Requin and, on the second place, Lancer and Ash Shaulah. The first and the last ones are one-shoot ships, but Ash Shaulah is much better armed. Lancer is a unit that hunts down enemy widgets like Ash Shaulah :)
Lancer leads an assault on Kiang class Light Cruiser.
Kanonierki mogą służyć do wielu celów.
Cossak i Ash Shaulah to porządni niszczyciele większych okrętów. W grupkach sieją prawdziwy popłoch, któremu nie oprze się żaden okręt.
Requin'y będą grzały ile fabryka dała w pobliże swojej ofiary, odpalały swoje uzbrojenie i skakały w nadprzestrzeń.
Lancery i Sa'Ar'y często krążą gdzieś w pobliżu głównej formacji, oczekując flankującej kanonierki, korwety lub fregaty, by wyłączyć ją z akcji, zanim zdoła narobić szkód.
Gepardy mogą być trudne do odparcia, ze względu na swoją wytrzymałość. Mogą posłużyć jako jednorazowe niszczyciele małych okrętów, lub próbować uszkodzić jakiś większy okręt, jako iż ekran nie chroni przed ich uzbrojeniem.

Strikeboats can be used to many things.
Cossak and Ash Shaulah are good big ships destroyers. When in wolf pack, they spread real panic in enemy formations.
Requin's will be accelerating as fast as they can, trying to catch they pray, launch their weaponry and run into FTL.
Lancer's and Sa'Ar's are often placed near main formation, when they're waiting for flanking strikeboat, corvette, or frigate, to neutralize it before it will be able to attack.
Gepard's can be hard to resist, because of their durability. They can be used as one-shot small ship killers, or they can try to damage bigger ship, using their advantage that screens do not protect ship from submuniton packs. 


Mam nadzieję, że moje przemyślenia okazały się przydatne :)
Jak widać, większość kanonierek nie jest łatwa w użyciu, jednak czasem potrafią napsuć krwi przeciwnikowi.
Mam również nadzieję, że powyższy tekst zachęci do eksperymentowania z tymi malutkimi potworkami :)
Pozdrawiam! :)

I hope, that my opinion about strikeboats was useful :)
As we can see, most strikeboats aren't easy to use, but they can be real threat to enemy.
I also hope, that this text will encourage you to experiment with that small monsters ;)
Bye! :)

5 komentarzy:

  1. No to pozwolę sobie wrzucić kilka kamyków do ogródka ;)
    Po pierwsze primo, nie Khabar, tylko ash Shaulah. Khabar to korweta, więc będzie gościć w kolejnej odsłonie ;)
    Po drugie primo, nie ma wszystkich okrętów. Brak np pirackiego Ravager Attackers, japońskiej Naginaty czy wszystkich podstawowych stingów z podręcznika. Nie ma też statków obcych.
    A po trzecie primo, dobra robota! Jak skończysz opisywać wszystkie sting shipy, wrzucamy to na Sola ku ogólnemu zapoznaniu i chwale autora ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Primo: Wiedziałem, że coś poknociłem :D Zaraz poprawię, dzięki :)
    Secundo: Statki obcych zostawiłem na później, szczególnie, że oni nie mają dokładnego przełożenia klas typu niszczyciel-niszczyciel - oni mają nieco naciągane to :P Z podręcznika chyba wszystkie są, jest NSL, NAC, FSE i ESU. O pirackim i Nagiacie zwyczajnie zapomniałem, aż mi wstyd teraz, szczególnie, że gram japcami... :(
    Po trzecie: Dzięki wielkie :) Miło słyszeć takie rzeczy :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Tylko nie osiadajcie na laurach żołnierzu! Przed Wami jeszcze daleka droga, aby dobrnąć do porównania superdrednotów. Mam nadzieję, że sukcesywnie będziesz zamieszczał kontynuacje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Aye sir! :)
    Oczywiście, że kontynuacje się pojawią - korwety są już na warsztacie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zanim wrzucisz korwety, skończ najpierw stingi ;)

    OdpowiedzUsuń